مقالات

  • 1111
  • چهار شنبه 30 بهمن 1398
  • 975
معرفی انواع رادیاتور و مشخصات هر یک

معرفی انواع رادیاتور

معرفی انواع رادیاتور و مشخصات هر یک

در این قسمت به معرفی انواع رادیاتور می پردازیم ، تا به شما در انتخاب رادیاتور مناسب کمک کنیم .

 

رادیاتور یکی از انواع سیستم تامین گرمایش ساختمان است ، که امروزه نسبت به گذشته بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد . به صور کلی رادیاتور با جابجایی هوا در محیط اطراف خود محیط را گرم می کند . به این صورت که هوای گرمی که به وسیله رادیاتور ها ایجاد می شود به علت سبک بودن به سمت بالا می رود و هوای سرد به جای آن جایگزین می شود و این  جابجایی آنقدر ادامه پیدا می کند تا هوای محیط اطراف رادیاتور کاملا به صورت یکنواخت گرم شود . لازم به توضیح است که خود رادیاتورها به وسیله ی آب گرمی که از پکیج یا موتورخانه به داخل آنها می آیند گرم می شوند و پس از گردش آب در داخل  رادیاتورها معمولا در انتهای رادیاتور ، آب گرمی خود را از دست داده و با دمای پایین تر به سمت پکیج یا موتور خانه به وسیله ی لوله های برگشت هدایت می شود تا مجددا گرم شود و در لوله های رفت به سمت رادیاتور ها برود و این چرخه تا زمانی که رادیاتور ها روشن و مدار باز است ، ادامه می یابد تا محیط گرم شود . 
در ادامه به معرفی انواع رادیاتور و مزایا و معایب هر کدام در چند سطر می پردازیم . با ما همراه باشید ، امیدوارم که استفاده لازم را ببرید :

انواع رادیاتور 
1-    رادیاتورهای پنلی (فولادی ) 
2-    رادیاتور های پره ای 
3-    رادیاتور های حوله ای ( حوله خشک کن ) 
4-    رادیاتور های قرنیزی
5-    رادیاتور های برقی
رادیاتور های پنلی :
جنس این رادیاتور ها از فولاد است. این رادیاتور ها با توحه به این که ماده اصلی تولید آنها ورقه های فولادی است ، عموما به وسیله دستگاه های اتوماتیک تولید می شود و در مقایسه با رادیاتور های پره ای که غالبا از آلومینیوم تولید می شوند (آلومینیوم فلز گران تری است ) قیمت مناسب تری دارند . همچنین ، رادیاتور های پنلی نسبت به رادیاتور های پره ای گرمای بیشتری تولید می کنند و حجم کمتری دارند و فضای کمتری اشغال می کنند  .
در ضمن در رادیاتور های پنلی برای جلوگیری از خوردگی و افزایش طول عمر رادیاتورها و بالا بردن کیفیت سطح رادیاتور ها قبل از رنگ آمیزی با رنگ اپوکسی پلی استر پوشیده می شود . از دیگر مزایای این رادیاتور ها نصب آسان و هزینه پایین نصب است . همچنین فولادی که در ساخت این نوع رادیاتورها به کار می رود با مس به کار رفته در پکیج سازگار است در نتیجه از خوردگی و زنگ زدگی به مقدار زیادی جلوگیری می کند و از نظر زیبایی نیز با توجه به سطح صافی که دارند زیبایی خاصی به محیط نصب می بخشند و گرمای زیادی هم ساتع می کنند . در ضمن نیاز به هواگیری مکرر ندارند . 

رادیاتور های پره ای : 
این نوع رادیاتورهادر دو نوع آلومینیوم و فولادی تولید می شوند  و نسبت به رادیاتورهای دیگر طول عمر بیشتری دارند و البته زیبایی چشم نوازی آنها نیز در خور توجه است . رادیاتورهای پره ای در محیط های مرطوب هم مانند حمام و ... قابل نصب هستند و گرمای مناسبی را به محیط منتقل می کنند و در مقابل زنگ زدگی و ایجاد رسوب در مقایسه با دیگر رادیاتورها مقاومت بسیار بالایی دارند . از ایرادهای که به این نوع رادیاتورها می توان گرفت قیمت بالای آنهاست و مصرف انرژی بالای این نوع رادیاتورهاست . 
به طور کلی این نوع رادیاتور در گذشته خیلی بیشتر مورد استفاده قرار می گرفتند و امروزه سهم کمتری از بازار دارند .

رادیاتور های حوله خشک کن : 
همان طور که از نام این رادیاتور ها معلوم است ، این نوع رادیاتور در حمام نصب می شود و جدای از آن که گرمایش محیط حمام را تامین می کند جهت خشک کردن حوله و البسه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد .
رادیاتور های حوله خشک کن با وجود مصرف انرژی کم ، بازده بالایی دارند و در انواع و جنس های مختلف تولید می شوند مثل آلومینیوم ، فولادی ، شیشه ای و استیل . نوع استیل و آلومینیوم از انواع پر مصرف این گونه رادیاتور هاست . رادیاتورهای حوله ای با پایین آوردن غلظت رطوبت در حمام و ایجاد حرارت لازم ، دمای مطبوع حمام را فراهم می آوردند . 
رادیاتورهای حوله ای امروزه با اشکال و جنس های گوناگون به روی دیوار حمام های مختلف نصب می شوند و زیبایی خاصی به فضای داخلی حمام می بخشند .

رادیاتورهای قرنیزی : 
این نوع رادیاتور در لبه های پایین دیوار به شکل قرنیز نصب می شوند که از داخل این قرنیزها لوله های رفت و برگشت آب گرم عبور می کند و گرمای مورد نیاز را تامین می کنند .
از ویژگی های رادیاتورهای قرنیزی این است که نیازی به لوله کشی پر حجم و هزینه بر ندارند . در این رادیاتورها امکان نشت لوله ها و خرابی بسیار پایین است و به هیچ وجه فضای داخلی ساختمان را اشغال نمی کنند . 
در واقع استفاده از این رادیاتورها راه حلی برای برای دغدغه ی کارشناسان دکوراسیون داخلی است .در ضمن اجرای این نوع سیستم گرمایشی به مقدار قابل توجهی هزینه ها را پایین می آورد و علی رغم این که حرارت بالایی می توانند تولید کنند ، مصرف انژی بسیار کمی دارند . 
رادیاتورهای قرنیزی از جدیدترین نوع رادیاتورهاست ولی به میزان لازم مورد اقبال عمومی قرار نگرفته اند .

رادیاتورهای برقی :
این نوع رادیاتورها به سیستم لوله کشی پکیج و یا موتورخانه وصل نمی شوند و گرمای خود را به طور مستقیم از برق ساختمان تامین می کنند . رادیاتورهای برقی در شکل های گوناگون ساخته می شوند که پرفروش ترین آنها رادیاتورهای برقی پره ای است  .
رادیاتورهای برقی به نسبت انرژی بالایی که مصرف می کنند ، راندمان پایینی دارند و معمولا جزو انتخاب های آخر جهت گرم کردن محیط است . 
رادیاتورهای برقی مزایای مهمی در مقایسه با دیگر رادیاتورهای دارند که بارزترین آن امکان حمل و نقل آن است و می توان از آن در هر جایی از ساختمان که سرد است ، استفاده کرد ؛ مشروط به این که پریز برق موجود باشد .
رادیاتورهای برقی از راحت ترین وسایل گرمایشی است که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد ، ولی مهمترین ایراد آن مصرف بالای برق است .