مقالات

  • 1142
  • سه شنبه 21 مرداد 1399
  • 1453
معرفی پکیج های فن دار و بدون فن

پکیج فن دار یا بدون فن ؟

معرفی پکیج های فن دار و بدون فن

در این قسمت به تفاوت ها ، مزایا و معایب هریک از پکیج های فن دار و بدون فن می پردازیم .

تفاوت پکیج فن دار و بدون فن 

 

ویژگی های پکیج های بدون فن ( Open )  

به طور کلی پکیج بدون فن به پکیجی گفته می شود که دود حاصل از احتراق در آن به وسیله مکش طبیعی ناشی از ارتفاع دودکش به خارج هدایت می شود .
این پکیج الزاما باید در فضای داخل و مسقف نصب شود و قطر دودکش در این نوع پکیج ها 15 سانتی متر  و ارتفاع دودکش باید کمتر از 3 متر و بیشتر از 15 متر نباشد . معمولا دودکش از جنس لوله های سیمانی است که داخل ساختمان به کار می رود . 
دودکش این پکیج ها باید مستقیم با هوای آزاد در ارتباط باشد و نباید در معرض باد و طوفان شدید قرار گیرد . الزاما در این نوع از پکیج ها در قسمت انتهایی دودکش کلاهک نصب می شود . 
از مزایای این پکیج ها نسبت به مدل های فن دار نداشتن سر و صدا حاصل از کارکردن فن است . 
از معایب این نوع دستگاه می توان به محدودیت نصب در محیط های مختلف اشاره کرد . با توجه به اینکه این نوع پکیج ها اکسیژن لازم برای احتراق را از فضای داخل می گیرند می توان گفت به نوعی باعث کمبود اکسیژن در فضای داخلی می شوند . به همین علت در آپارتمان هایی که پکیج های بدون فن نصب می شود یک دریچه تامین هوا ( اکسیژن ) هم نصب می شود .

 

 ویژگی های پکیج های فن دار ( Sealed ) 

پکیج فن دار به پکیجی می گویند که دود حاصل از احتراق دستگاه به صورت اجباری به وسیله فن دستگاه به بیرون پرتاب می شود . معمولا در این نوع پکیج ها دودکش به وسیله یک قطعه که فلنچ نام دارد و یا یک بست گلویی دودکش به دستگاه متصل می شود .
قطر لوله ای که فلنچ به آن متصل است 10 سانتی متر است که از آن اکسیژن مورد نیاز احتراق از فضای بیرون به سمت محفظه احتراق هدایت می شود و از داخل این لوله با قطر 10 سانتی متر لوله دیگری با قطر 6 سانتی متر عبور می کند که از داخل آن دود حاصل از احتراق به وسیله فن به سمت بیرون ( فضای باز ) پرتاب می شود . امروزه با توجه به اهمیت ایمنی ، سلامت و استفاده بیشتر و بهینه از فضای داخل آپارتمان ، این نوع پکیج ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند .
از لحاظ میزان آب دهی و تامین آب گرم مدار گرمایش و آب گرم مصرفی مدل های بدون فن و فن دار که هم نام هستند هیچ گونه تفاوتی ندارند . تنها تفاوت آنها در نوع دود کش مصرفی و شرایط نصب است .